Verhuur

 


Vastgoedmakelaars: vertrouwd met cruciale materie

Dankzij de voortdurende professionalisering binnen de makelaardij, en het toezicht door het BIV, is de erkende vastgoedmakelaar een onbetwiste meerwaarde. Zeker nu de wetgeving en de spelregels op al die cruciale fronten almaar complexer blijven worden. Schattingen maken, financieringen begeleiden, inzamelen van de noodzakelijke documenten en attesten, vertrouwd zijn met bijzondere of opschortende clausules in overeenkomsten, onderhandelingen voeren, mensen samenbrengen… Allemaal niet eenvoudig en evenmin alledaagse kost.

Een vastgoedmakelaar is echter wél dagelijks met deze materie bezig en kent de moeilijke euvels en gevoeligheden. Je kan hem of haar je vertrouwen geven, want de uitoefening van dit beroep wordt streng gereglementeerd door het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars.

Waarom een bemiddelaar?

Wil je een onroerend goed verhuren, dan komt daar veel meer bij kijken dan een advertentie op het internet plaatsen en een bordje ophangen. Om duidelijkheid over alle bijkomstigheden te krijgen, kan je ofwel beroep doen op de uitvoerige expertise van een vastgoedmakelaar, of je kan er voor kiezen om het zelf aan te pakken.

Stel jezelf zeker op voorhand de vraag of je beschikt over:

  •  de bekwaamheid en de tijd om een marktonderzoek te doen voordat de verhuur/huur kan starten?
  •  voldoende tijd voor verdere studie en voorbereiding, voor de begeleiding van kandidaat-huurders en voor het bezoek van het goed?
  •  de noodzakelijke informatie met betrekking tot het pand (attesten en certificaten) ?
  •  de handigheid om ontgoochelingen of afkeer om te buigen naar een (blijvende) positieve ingesteldheid?
  •  voldoende juridische kennis inzake vastgoed?
  •  een realistische en emotioneel-afstandelijke kijk op de waarde van het goed?
  •  een goede onderhandelingservaring?
  •  veel geduld?


Als je af en toe “neen” op deze vragen moet antwoorden, is een beroep doen op de diensten van een vastgoedmakelaar zeker zinvol. De makelaar zal immers alles in het werk stellen om:

  •  de verhuur- of huurwaarde te bepalen
  •  een volledig dossier samen te stellen, met alle noodzakelijke stukken (energieprestatiecertificaat, enz.)
  •  huurproblemen te bespreken of op te lossen
  •  alle nodige publiciteit voeren
  •  de bezichtiging te regelen
  •  de huurders te adviseren
  •  een akkoord te bereiken en de verhuurovereenkomst op te stellen
  •  de verhuur af te werken tot de registratie van de documenten
  •  de huurwaarborg te regelen.
  •  Jaarlijkse indexatie berekenen

Bovenstaande tekst is gebaseerd op informatie van het BIV. Bron: http://www.biv.be/de-vastgoedmakelaar/de-vastgoedmakelaar-een-veelzijdig-beroep

33