Vastgoedmakelaars: vertrouwd met cruciale materie


Dankzij de voortdurende professionalisering binnen de makelaardij, en het toezicht door het BIV, is de erkende vastgoedmakelaar een onbetwiste meerwaarde voor datgene wat als één van de belangrijkste transacties in een mensenleven mag beschouwd worden, namelijk het kopen of verkopen van een onroerend goed. Zeker nu de wetgeving en de spelregels op al die cruciale fronten almaar complexer blijven worden. Schattingen maken, financieringen begeleiden, inzamelen van de noodzakelijke documenten en attesten, vertrouwd zijn met bijzondere of opschortende clausules in overeenkomsten, onderhandelingen voeren, mensen samenbrengen… Allemaal niet eenvoudig en evenmin alledaagse kost.


Een vastgoedmakelaar is echter wél dagelijks met deze materie bezig en kent de moeilijke euvels en gevoeligheden. Je kan hem of haar je vertrouwen geven, want de uitoefening van dit beroep wordt streng gereglementeerd door het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars.


Waarom een bemiddelaar?


Wil je een onroerend goed verkopen, dan komt daar veel meer bij kijken dan een advertentie op het internet plaatsen en een bordje ophangen. Om duidelijkheid over alle bijkomstigheden te krijgen, kan je ofwel beroep doen op de uitvoerige expertise van een vastgoedmakelaar, of je kan er voor kiezen om het zelf aan te pakken.


Stel jezelf zeker op voorhand de vraag of je beschikt over:

  •  de bekwaamheid en de tijd om een marktonderzoek te doen voordat de verkoop/aankoop kan starten?
  •  voldoende tijd voor verdere studie en voorbereiding, voor de begeleiding van kandidaat-kopers en voor het bezoek van het goed?
  •  de noodzakelijke informatie met betrekking tot het pand (attesten en certificaten) ?
  •  de handigheid om ontgoochelingen of afkeer om te buigen naar een (blijvende) positieve ingesteldheid?
  •  voldoende juridische kennis inzake vastgoed?
  •  een degelijke financiële en fiscale kennis?
  •  een realistische en emotioneel-afstandelijke kijk op de waarde van het goed?
  •  een goede onderhandelingservaring?
  •  veel geduld?

Als je af en toe “neen” op deze vragen moet antwoorden, is een beroep doen op de diensten van een vastgoedmakelaar zeker zinvol. De makelaar zal immers alles in het werk stellen om:

  •  de verkoop-, aankoopwaarde te bepalen
  •  een volledig dossier samen te stellen, met alle noodzakelijke stukken (bodemattest, elektriciteitsattest, energieprestatiecertificaat, enz.)
  •  te onderzoeken of er geen wettelijke bezwaren zijn (hypotheken, schulden, stedenbouw, enz.)
  •  huurproblemen te bespreken of op te lossen
  •  de eigendom of het gevraagde onder de aandacht te brengen van kopers/verkopers, of ook bij zijn collega’s
  •  de bezichtiging te regelen
  •  de kopers te adviseren inzake premieregelingen, leningsvormen, vergunningen, enz.
  •  met kennis van zaken geduldig financiële, fiscale en juridische onderhandelingen te voeren met de koper/verkoper
  •  een akkoord te bereiken en de onderhandse verkoopovereenkomst op te stellen
  •  de verkoop af te werken tot de ondertekening van de authentieke akte bij de notaris

Bovenstaande tekst is gebaseerd op informatie van het BIV. Bron: http://www.biv.be/de-vastgoedmakelaar/de-vastgoedmakelaar-een-veelzijdig-beroep


Verkoop3

 


Vastgoedmakelaars: vertrouwd met cruciale materie

Dankzij de voortdurende professionalisering binnen de makelaardij, en het toezicht door het BIV, is de erkende vastgoedmakelaar een onbetwiste meerwaarde. Zeker nu de wetgeving en de spelregels op al die cruciale fronten almaar complexer blijven worden. Schattingen maken, financieringen begeleiden, inzamelen van de noodzakelijke documenten en attesten, vertrouwd zijn met bijzondere of opschortende clausules in overeenkomsten, onderhandelingen voeren, mensen samenbrengen… Allemaal niet eenvoudig en evenmin alledaagse kost.

Een vastgoedmakelaar is echter wél dagelijks met deze materie bezig en kent de moeilijke euvels en gevoeligheden. Je kan hem of haar je vertrouwen geven, want de uitoefening van dit beroep wordt streng gereglementeerd door het Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars.

Waarom een bemiddelaar?

Wil je een onroerend goed verhuren, dan komt daar veel meer bij kijken dan een advertentie op het internet plaatsen en een bordje ophangen. Om duidelijkheid over alle bijkomstigheden te krijgen, kan je ofwel beroep doen op de uitvoerige expertise van een vastgoedmakelaar, of je kan er voor kiezen om het zelf aan te pakken.

Stel jezelf zeker op voorhand de vraag of je beschikt over:

  •  de bekwaamheid en de tijd om een marktonderzoek te doen voordat de verhuur/huur kan starten?
  •  voldoende tijd voor verdere studie en voorbereiding, voor de begeleiding van kandidaat-huurders en voor het bezoek van het goed?
  •  de noodzakelijke informatie met betrekking tot het pand (attesten en certificaten) ?
  •  de handigheid om ontgoochelingen of afkeer om te buigen naar een (blijvende) positieve ingesteldheid?
  •  voldoende juridische kennis inzake vastgoed?
  •  een realistische en emotioneel-afstandelijke kijk op de waarde van het goed?
  •  een goede onderhandelingservaring?
  •  veel geduld?


Als je af en toe “neen” op deze vragen moet antwoorden, is een beroep doen op de diensten van een vastgoedmakelaar zeker zinvol. De makelaar zal immers alles in het werk stellen om:

  •  de verhuur- of huurwaarde te bepalen
  •  een volledig dossier samen te stellen, met alle noodzakelijke stukken (energieprestatiecertificaat, enz.)
  •  huurproblemen te bespreken of op te lossen
  •  alle nodige publiciteit voeren
  •  de bezichtiging te regelen
  •  de huurders te adviseren
  •  een akkoord te bereiken en de verhuurovereenkomst op te stellen
  •  de verhuur af te werken tot de registratie van de documenten
  •  de huurwaarborg te regelen.
  •  Jaarlijkse indexatie berekenen

Bovenstaande tekst is gebaseerd op informatie van het BIV. Bron: http://www.biv.be/de-vastgoedmakelaar/de-vastgoedmakelaar-een-veelzijdig-beroep

33


Onze professionele aanpak kan u ook terugvinden in onze waardebepalingen. De tijd dat de prijs vlug en onnauwkeurig bepaald wordt behoort definitief tot het verleden.

Een juiste waardebepaling samen met een correcte prijszetting van uw eigendom is van doorslaggevend belang om de verkoop en/ of verhuring, tot een goed einde te brengen.

Door onze jarenlange ervaring kunnen wij prijzen makkelijk vergelijken. Ook houden wij rekening met heel wat factoren (oa. ligging, afwerkingsgraad, bereikbaarheid, gebruikte materialen, aanwezige toestellen,…)

Voor meer informatie of een vrijblijvende waardebepaling kan u ons steeds contacteren via http://www.vastgoedresidence.be/nl/gratis-waardebepaling

Waardebepaling.jpgvastgoedresidence

EPC of energieprestatiecertificaat kan door ons worden opgemaakt. Sinds 2009 is het een verplicht document bij zowel verkoop als verhuur van uw eigendom.

Door middel van dit certificaat kan u uw kandidaat koper/huurder informeren over de energiezuinigheid van uw eigendom.

Werkwijze:

  - Tijdens het plaatsbezoek worden alle ruimtes opgemeten, alle materialen bekeken en alle informatie verzameld.
  - Alle verzamelde informatie wordt dan verwerkt en in een certificaat gegoten.

Als eigenaar kan u helpen bij de opmaak van een zo nauwkeurig mogelijk EPC door alle facturen (van oa isolatie, beglazing, verwarmingsinstallaties,…) plannen, lastenboeken,… te overhandigen aan de deskundige.

Door onze professionele aanpak en opmaak binnen het kantoor kunnen wij ook steeds kandidaat kopers/huurders op een correcte manier inlichten over de waarde van dit certificaat.

 

EPC.pngvastgoedresidence